Μπουζούκι, Τζουράς, Μπαγλαμάς

Προκαταρκτική (1 έτος)

1. Ανατομία του οργάνου, οι Χορδές, το κούρδισμα, τοποθέτηση δεξιού και αριστερού χεριού, Πως κρατάμε το όργανο, υποπόδιο, Πένα, Ασκήσεις για την πένα, ασκήσεις για τα δάχτυλα.
2. Συντήρηση και γνώσεις κατασκευής οργάνων, (μέτρημα του καβαλάρη, τάστα, αλλαγή χορδών, κουρδιστήρι, μετρονόμος.
3. Κλίμακες ματζόρε (μείζονες) – Κλίμακες μινόρε (ελάσσονες) φυσικές.
4. Σολφέζ και dictee 1 (στο όργανο).
5. Διαχείριση μελέτης – υπέρχρηση.
6. Πέντε (5) τραγούδια νεότερης εποχής πρώτες εκτελέσεις, Πέντε (5) τραγούδια παλαιότερης εποχής πρώτες εκτελέσεις.

Προαγωγικές για Κατωτέρα

1. Ανατομία του οργάνου – Βασικός χειρισμός του οργάνου – Τοποθέτηση δεξιού και αριστερού χεριού – Πένα, πώς κρατάμε την πένα, ασκήσεις για την πένα χωρίς να χτυπάμε τις χορδές, ασκήσεις για τα δάχτυλα χωρίς πένα.
2. Συντήρηση και γνώσεις κατασκευής λαϊκών οργάνων – Μέτρημα του καβαλάρη, κούρδισμα, κουρδιστήρι, μετρονόμος.
3. Οι Χορδές, Αλλαγή χορδών – Οι νότες σε όλες τις χορδές – Ασκήσεις.
4. Κλίμακες ματζόρε (μείζονες) – Κλίμακες μινόρε (ελάσσονες) φυσικές.
5. Πέντε απλά Τραγούδια νεότερης εποχής μετά τη δεκαετία του 1960 και πέντε απλά παλαιότερης εποχής.

Τάξη Κατωτέρα (2 έτη)

1. Κλίμακες – λαϊκοί δρόμοι.
2. Πενιά – διπλοπενιά – τρέμουλο – πρώτη και δεύτερη φωνή (πρίμα – σεγκόντα). Ασκήσεις.
3. Τροπικές κλίμακες.
4. Ασκήσεις με αρπίσματα πάνω στις συγχορδίες ματζόρε – μινόρε.
5. Τρίτες, πέμπτες, έκτες, έβδομες, χρωματικές, οκτάβες, Ασκήσεις.
6. Συγχορδίες μεθ’ εβδόμης, ελαττωμένες, Ντιμινουίτες, Ασκήσεις.
7. Ανάλυση των συγχορδιών, ασκήσεις με αρπίσματα πάνω στις συγχορδίες ματζόρε – μινόρε.
8. Κατασκευή και συντήρηση των οργάνων.
9. Διαχείριση μελέτης – υπέρχρηση.
10. Συγχορδίες (ακόρντα) ματζόρε και μινόρε σε τρεις θέσεις, Ασκήσεις.
11. Σολφέζ και dicte 2ο και 3ο (στο όργανο).
12. Ρυθμολογία: Ρυθμικές αξίες σε ζεϊμπέκικο παλιό και νέο, απτάλικο, καμηλιέρικο, χασάπικο, συρτάκι, τσιφτετέλι, συρτορούμπα, καρσιλαμάς. Ασκήσεις – μετρονόμος.
13. Ρεπερτόριο: Είκοσι (20) τραγούδια πρώτες εκτελέσεις, Σόλο μπουζούκι του Σ. Ξαρχάκου. Ύφος και στυλ των Μ. Βαμβακάρη, Β. Τσιτσάνη, Γ. Παπαϊωάννου. Σόλο – Μπουζούκι του Γ. Ζαμπέτα

Προαγωγικές για Μέση

1. Επιλογή ασκήσεων, βασικές τεχνικές του οργάνου, τρέμουλο, διπλοπενιά, αρπίσματα.
2. Εκτέλεση σε βασικές κλίμακες, λαϊκούς δρόμου.
3. Τρίτες, πέμπτες, έκτες, έβδομες, χρωματικές.
4. Συγχορδίες μεθ’ εβδόμης, ελαττωμένες, Ντιμινουίτες.
5. Ύφος και στυλ παιξίματος (παραδείγματα).
6. Τριάντα εύκολα έργα από διάφορα στυλ παιξίματος και δρόμων

Τάξη Μέση (3 έτη)

1. Αρμονική συνοδεία, εναρμόνιση των λαϊκών δρόμων.
2. Ασκήσεις, κατά κατηγορίες δρόμων, ύφους, ρυθμού, το δικό σου ταξίμι. Φινάλε λαϊκών δρόμων.
3. Ύφος και στυλ των Μ. Χιώτη, Γ. Ζαμπέτα, Γ. Τατασόπουλου, Γ. Σταματίου. Δ. Στεργίου, Χ. Λεμονόπουλου, Β. Τσιτσάνη, Γ. Παπαϊωάννου,
4. Διαχείριση μελέτης – υπέρχρηση.
5. Διαφορές (ύφος, στυλ) τζουρά, μπαγλαμά.
6. Ο προσωπικός μου Ήχος – ηχογράφηση ταξιμιού.
7. Ρεπερτόριο: Εξήντα (60) τραγούδια από πρώτες εκτελέσεις, Σόλο μπουζούκι, Λ. Καρνέζη, Μ. Θεοδωράκη, Μ. Χιώτη. Ο Σκληρός Απρίλης του ’45 του Μάνου Χατζδάκι, Σόλο μπουζούκι των Γ. Τσιμπίδη, Σ. Ζαφειρίου, Σόλο μπουζούκι με κανονάκι Μελωδία Κωνσταντινούπολης.

Προαγωγικές για Ανωτέρα

1. Είκοσι έργα μετρίας δυσκολίας από διάφορα στυλ παιξίματος.
2. Αυτοσχεδιασμός σε λαϊκούς δρόμους.
3. Αρμονική συνοδεία – Εναρμόνιση λαϊκών δρόμων.
4. Εκτέλεση έργου και εναρμόνιση του.
5. Τρανσπόρτα – απλές μεταθέσεις τονικοτήτων δέκα τραγουδιών

Τάξη Ανωτέρα (2 έτη)

1. Κλίμακες ματζόρε και μινόρε σε τρεις οκτάβες.
2. Το δικό σου ταξίμι – αυτοσχεδιασμός – τρανσπόρτα.
3. Αρμονικές ασκήσεις, Ασκήσεις δεξιοτεχνίας, κατά κατηγορίες δρόμων, ύφους, ρυθμού.
4. Αρμονική συνοδεία – η εναρμόνιση των λαϊκών δρόμων και η τεχνική αλλαγών των λαϊκών δρόμων.
5. Ήχος φυσικός – live – ηχογράφηση ταξιμιού (αυτοσχεδιασμού).
6. Ρεπερτόριο, 40 τραγούδια πρώτες εκτελέσεις, Σόλο μπουζούκι των Θαν. Πολυκανδριώτη, Δημήτρη Στεργίου, 5thdance of Brahms. Σόλο, Μπουζούκι των Γ. Σταματίου, Μ. Θεοδωράκη, Κ. Παπαδόπουλου.
7. Εκτέλεση των 1st dance of Brahms 4th dance of Brahms συνοδεία συμφωνικής ορχήστρας – play bac.
8. Εκτέλεση έργου με συνοδεία μουσικού λαϊκού συνόλου.
9. Στα δύο έτη για την απόκτηση διπλώματος διδάσκεται επιπλέον ύλη: Παραλλαγές Paganini για 2 μαντολίνα. Μουσικά σύνολα γ’ Εκτέλεση έργου με συνοδεία μουσικού κλασικού συνόλου – των Θαν. Πολυκανδριώτη, Τ. Μωράκη, Μ. Χιώτη, dance, of Brahms, κ.λπ. συνοδεία συμφωνικής ορχήστρας – play bac. Ενορχήστρωση και εκτέλεση έργου με συνοδεία μουσικού λαϊκού συνόλου. Κατά την διάρκεια των σπουδών θα γίνει η εκμάθηση Ρεπερτορίου τουλάχιστον διακοσίων (200) Τραγουδιών στα οποία περιλαμβάνονται Ορχηστρικά και τραγουδιστικά κομμάτια από συνθέτες, όπως Μ. Θεοδωράκης,
Μ. Χατζιδάκις, Σ. Ξαρχάκος, Ν. Μαμαγκάκης, Σ. Κουγιουμτζής, Μ. Πλέσσας, Γ. Σπανός, Π. Τούντας, Δ. Γκόγκος (Μπαγιαντέρας), Απ. Χατζηχρήστος, Α. Δελιάς, Γ. Μπάτης, Μ. Βαμβακάρης, Β. Τσιτσάνης, Γ. Παπαϊωάννου, Μ. Χιώτης, Γ. Ζαμπέτας, Α. Καλδάρας, Γ. Τατασόπουλος, Ι.Τσομίδης, Γ. Τσιμπίδης, Χ. Λεμονόπουλος, Σ. Ζαφειρίου, Κ. Παπαδόπουλος, Λ. Καρνέζης, Χρ. Νικολόπουλος, Θαν. Πολυκανδριώτης, Γ. Μωραΐτης, Β. Τρίγκας, Π. Στεργίου, Μ. Καραντίνης, παραδοσιακά, κ.λπ

Πρόγραμμα Πτυχιακών Εξετάσεων

Το πρόγραμμα να διαρκεί περί τα 40 λεπτά και να συνδυάζει ύλη από τα παρακάτω:
1. Εκτέλεση έργου με συνοδεία λαϊκής ορχήστρας.
2. Αρμονική συνοδεία – εναρμόνιση των λαϊκών δρόμων.
3. Μουσική δεξιότητα – αυτοσχεδιασμός – εξειδικευμένο ρεπερτόριο λαϊκό και κλασικό.
4. Τρανσπόρτα λαϊκών δρόμων.
5. 30 έργα μετρίας έως αυξημένης δυσκολίας από την ελληνική δισκογραφία.

Πρόγραμμα Διπλωματικών Εξετάσεων

Στο δίπλωμα οι εξετάσεις αφορούν μόνον εκτέλεση προγράμματος. Το πρόγραμμα να διαρκεί περί τα 50 λεπτά και να συνδυάζει ύλη από τα παρακάτω:

1. Μουσική δεξιότητα – αυτοσχεδιασμός – εξειδικευμένο ρεπερτόριο λαϊκό και κλασικό.
2. Εκτέλεση έργου με συνοδεία μουσικού κλασικού συνόλου.
3. Αρμονική συνοδεία – η τεχνική και αλλαγές των λαϊκών δρόμων.
4. Τρανσπόρτα είκοσι μουσικών έργων.
5. Τριάντα έργα αυξημένης δυσκολίας από την ελληνική δισκογραφία.

Ύλη διδασκαλίας υποχρεωτικών μαθημάτων
Υποχρεωτικό Mάθημα Θεωρίας

Τάξη Προκαταρκτική: Ανάγνωση – γραφή σε πεντάγραμμο, καλλωπισμοί εκτέλεσης, Κλίμακες, αλλοιωμένο πεντάγραμμο, εξ ακοής υπαγόρευση μουσικού κειμένου και μελωδική ανάγνωση από υλικό τραγουδιών, Τροπαρίων κ.λπ.

Τάξη Κατωτέρα 1: Ανάγνωση – γραφή (συνέχεια), ρυθμική εξάσκηση. Κλίμακες. Βασικές έννοιες ελληνικής θεωρίας, μέρη Αρμονικής και Ρυθμητικής, ορολογία, θεωρία διαστημάτων, συστήματα, γένη, τετράχορδα κ.λπ. με γεωμετρική και αριθμητική μέτρηση, μονόχορδος Κανόνας. Εισαγωγή στην τροπικότητα. Εισαγωγή στο Ρυθμό με κάλυψη των σχημάτων που απαιτούνται στη διδασκαλία του οργάνου (βλ. ύλη οργάνου).

Τάξη Κατωτέρα 2: Διδασκαλία βασικών διατονικών Ήχων και κλάδων
Ήχων με την ορολογία της βυζαντινής Οκταηχίας σε σύγκριση (χωρίς να υποκαθίσταται η διδασκαλία της Οκταηχίας), αν υπάρχουν, με παράλληλες τροπικές διακρίσεις, μακάμια, δρόμοι, «τρόποι ΝΤΟ, ΡΕ κ.λπ.», πεντατονίες, κατά το εκάστοτε πρόσφορο ανά ρεπερτόριο σύστημα. Περί Ρυθμού με κάλυψη των σχημάτων που απαιτούνται στη διδασκαλία του οργάνου (βλ. ύλη οργάνου).

Τάξη Μέση 1: Διδασκαλία βασικών χρωματικών Ήχων και κλάδων, Ήχων με την ορολογία της βυζαντινής Οκταηχίας σε σύγκριση (χωρίς να υποκαθίσταται η διδασκαλία της Οκταηχίας), αν υπάρχουν, με παράλληλες τροπικές διακρίσεις: μακάμια, δρόμοι, «τρόποι ΝΤΟ, ΡΕ κ.λπ.», πεντατονίες, κατά το εκάστοτε πρόσφορο ανά ρεπερτόριο σύστημα. Περί Ρυθμού με κάλυψη των σχημάτων που απαιτούνται στη διδασκαλία του οργάνου (βλ. ύλη οργάνου).

Τάξη Μέση 2: Βασικά στοιχεία αρμονικής συνοδείας σε συνδυασμό με τα βασικά ρυθμικά σχήματα. Θεωρία Ρυθμών αναλυτικά και στοιχειώδης συνοδεία με κρουστά και με όργανο αρμονικής συνοδείας.

Τάξη Μέση 3: Στοιχεία αρμονικής ανάλυσης, εύρεσης συγχορδιών ανά Τρόπο για όλες τις βασικές υποκατηγορίες τροπικής ανάλυσης που διδάσκονται στη Μέση 1 και Μέση 2.

Τάξεις Ανωτέρα 1, 2: Ανάλογα με το είδος του οργάνου: Α) Τροπική ανάλυση και αναλυτική διαπραγμάτευση (σε ομάδες ανά βάση ή ανά συγγενή Ήχο, ιδιαίτερα των μεικτών ’Ηχων) και ανάλυση σε επιλεγμένα μέλη, ή Αρμονική Ανάλυση για το τμήμα Οργάνων του ειδικού ρεπερτορίου της Νεοελληνικής λαϊκής Αστικής σε συνδυασμό και με τους Ήχους.

Τα Μαθήματα Θεωρίας εξετάζονται γραπτώς.

Βυζαντινή μουσική

Τάξη Κατωτέρα 2:  Μουσική ανάγνωση, στοιχειώδης θεωρία. Στοιχειώδες αντιπροσωπευτικό ρεπερτόριο στο Ειρμολογικό γένος της μελοποιίας και βασικά Τροπάρια και Προσόμοια από μνήμης στους Διατονικούς Ήχους. Εξετάζεται με ακρόαση.

Τάξη Μέση 1: Στοιχειώδες ρεπερτόριο Ειρμολογικού γένους, Βασικά Τροπάρια και Προσόμοια από μνήμης στους Χρωματικούς Ήχους. Στοιχειώδες αντιπροσωπευτικό ρεπερτόριο στο Στιχηραρικό (από δύο μέλη για κάθε έναν από τους οκτώ βασικούς Ήχους) και Παπαδικό γένος (από ένα μέλος ανά Ήχο). Εξετάζεται με ακρόαση. Πτυχιούχοι ή διπλωματούχοι Βυζαντινής Μουσικής απαλλάσσονται από παρουσίες και εξετάσεις στο μάθημα.

Ιστορία της ελληνικής Παραδοσιακής μουσικής

Τάξη Μέση 2: Ιστορικές αλλαγές κατά τις περιόδους αρχαιοελληνική, βυζαντινή, μεταβυζαντινή και νεοελληνική εποχή (με τις υποπεριόδους τους, ειδικά η τελευταία) μέχρι σήμερα, με αναφορές σε μουσικούς, ρεπερτόριο, θεωρητικό σύστημα, σημειογραφία, τεχνοτροπίες, οργανολογία. Εξετάζεται γραπτώς.

Οργανολογία ελληνικής παραδοσιακής μουσικής

Τάξη Μέση 3: Εισαγωγή στην οργανολογία, τα όργανα της ελληνικής μουσικής παράδοσης και τα σχετικά με αυτά θέματα, όπως στοιχεία κατασκευής, διάδοσης, δυνατοτήτων χρήσης, κατασκευαστές κ.λπ. Απαιτούνται 3 παρουσίες σε σχετικό οργανοποιείο για παρακολούθηση τριών δίωρων σεμιναρίων από οργανοποιό. Για το σκοπό αυτό προβλέπεται να καταρτιστεί κατάλογος αναγνωρισμένων οργανοποιών που θα δίνουν σχετική βεβαίωση παρακολούθησης. Εξετάζεται γραπτώς.

Μορφολογία και Ποιητική

Τάξη Ανωτέρα 1: Μουσικά ιδιώματα και είδη του ελληνισμού με ακουστικά δείγματα ελληνικής παραδοσιακής μουσικής όλων των ειδών της κοσμικής παράδοσης (σε συνάφεια με ποιητικά και λαογραφικά στοιχεία) με ακουστικά παραδείγματα. Στοιχεία δομής και αρχές της Μελοποιίας. Εξετάζεται γραπτώς.

Μουσικά Σύνολα

Τάξη Προκαταρκτική και Κατωτέρα 1: Χορωδία (εκμάθηση απλών τραγουδιών και ρυθμών).

Τάξη Κατωτέρα 2 και Μέση 1: Σύνολα χορωδίας και μικρής ορχήστρας και εποπτικό όργανο αναφοράς.

Τάξη Μέση 2: Σύνολα σε συνδυασμούς, χορός και πρόσφορο πολυφωνικό όργανο αρμονικής συνοδείας (λαούτο, κιθάρα). Σύνολα σε πλήρη Ανάπτυξη.

Τάξη Μέση 3 & Τάξη Ανωτέρα 1: Σύνολα και Οργάνωση συνόλων από τον σπουδαστή. Συντονισμός και Διεύθυνση ορχήστρας.

Τάξη Ανωτέρα 2: Πρακτικό Διδασκαλείο. Πρότυπες παραδόσεις για ατομικό μάθημα στο όργανο και για διδασκαλία Συνόλων. Στα Σύνολα και στα συνδεόμενα με αυτά μαθήματα δεν απαιτούνται εξετάσεις, αλλά απαιτείται αριθμός υποχρεωτικών παρουσιών σε ποσοστό 80% επί των διδακτικών ωρών κάθε έτους και η συμμετοχή σε τουλάχιστον δύο δημόσιες εκδηλώσεις ανά διδακτικό έτος των σχετικών σχημάτων.

Παραδοσιακός χορός

Τάξη Μέση 2 και 3: Ελληνικοί Χοροί που θα καλύπτουν τα κυριότερα διαδεδομένα ρυθμικά σχήματα του μέλους. Το μάθημα ενταγμένο στα Σύνολα, στις Τάξεις Μέση 2 και 3.

Εποπτικό Όργανο αναφοράς

Τάξεις Κατωτέρα 2, Μέση 1 και 3: Ορίζονται ως εποπτικά όργανα αναφοράς τα όργανα: κανονάκι, ούτι, πολίτικο λαούτο και πανδουρίδα, η τελευταία με διαστηματική ανάλυση αντίστοιχη τουλάχιστον προς το καθιερωμένο πολίτικο λαούτο. Το όργανο αναφοράς, εάν δεν το σπουδάζει ήδη ο μαθητής, διδάσκεται για στοιχειώδη υποστήριξη της βασικής θεωρίας (ιδίως των διαστημάτων) με απλά παραδείγματα (τουλάχιστον ένα παράδειγμα για κάθε τροπική υποκατηγορία). Είναι ενταγμένο στο μάθημα των Συνόλων Κατωτέρα 1 και Μέση 1 των Συνόλων σε αντιστοιχία με τα μαθήματα Θεωρίας των ίδιων τάξεων.

Όργανο πολυφωνικό αρμονικής συνοδείας

Ως πολυφωνικά όργανα αρμονικής συνοδείας ορίζονται για όργανα των τμημάτων Α’ και Β’ το λαούτο, και για τα όργανα του του τμήματος Γ’ η κιθάρα. Είναι ενταγμένο στο μάθημα των Συνόλων Μέσης 2 και 3 σε αντιστοιχία με τα μαθήματα Θεωρίας των τάξεων Μέσης 2 και 3. Διδάσκεται η αρμονική συνοδεία στα βασικά ρυθμικά – χορευτικά σχήματα.

Μπουζούκι

Για περισσότερες πληροφορίες για το συγκεκριμένο μάθημα καλέστε στο τηλέφωνο:
2114171011  και 6907815864

Δηλώστε συμμετοχή